Harmonogram 2021

Uczniowie w \(\theta\beta\ell\iota\)c\(\mathbb{Z}\)u niestandardowych problemów geometrii szkolnej

Michał Skiba, Aleksandra Rzeczyca

Referat z dziedziny dydaktyki matematyki będzie poświęcony zagadnieniu rozwiązywania niestandardowych problemów z zakresu geometrii szkolnej oraz rozumienia pojęć obwodu i pola figur przez uczniów. Jako, że geometria jest bogatym źródłem dla twórczych poszukiwań matematycznych – przedstawimy wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów klasy 8 SP. Dzieci, postawione przed pytaniami i poproszone o udzielenie odpowiedzi na nie, miały dodatkowo uzasadnić swoje wybory. Co ważne - nie posiadały wcześniejszego doświadczenia w pracy z zadaniami nietypowymi i nie były przyzwyczajone do rozwijania swoich odpowiedzi, a tym bardziej – argumentowania ich. Sam problem, z którym przyszło im się zmierzyć, pochodzi z szerszego eksperymentu (Karpiński, Grudniewska & Zambrowska, 2013), w którym przeanalizowano aż dwadzieścia klas z dwudziestu różnych szkół. Jednym z celów naszych badań była analiza umiejętności uczniów, które wymagają głębszego zrozumienia pojęć matematycznych. Ponieważ rozwiązywanie nietypowych zadań zwiększa kreatywność i niezależne myślenie, pobudza ciekawość oraz motywuje do działania, chcieliśmy zbadać także różne podejścia uczniów do rozwiązywania danego problemu. Mamy nadzieję, że wyniki naszej pracy pomogą nieco inaczej spojrzeć na edukację matematyczną. Są dowodem na to, że warto porzucić czasem schematy i zadania „na obliczanie” na rzecz bardziej otwartych problemów oraz skierować się w stronę głębszego myślenia. Źródła: • Karpiński, M., Grudniewska, M., & Zambrowska, M. (2013). Nauczanie matematyki w gimnazjum. Raport z badania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.